/// Huldiging laureaten Geschiedenis Olympiade
Op 16 mei jl. kwamen de leerlingen van 6 Moderne Talen Atheneum Dendermonde in de Trixx Arena Hasselt al te weten dat ze de 2de
laureaat werden van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade. De officiële prijsuitreiking volgde op 24 juni in hun school. Daarvoor
kwamen o.m. de bezieler van de VGO, Naïma Lafrarchi, schrijver Tom Lanoye en historicus Bruno De Wever langs om de leerlingen
persoonlijk te feliciteren.
Daarnaast kwamen er via videoboodschappen felicitaties van minister-president Matthias Diependaele en burgemeester van Hamme,
Lotte Peeters.
In zijn speech benadrukte Tom Lanoye de kwaliteit van het project en van het product dat daaruit gevolgd is, nl. 2
literair-historische vlogs die ‘niet zouden misstaan op Canvas en Ketnet’. Hij riep op om dit materiaal te gebruiken in de lessen.
Prof. Bruno De wever was onder de indruk van het orgelpunt dat de leerlingen plaatsen tijdens deze prijsuitreiking. Ze
presenteerden immers hun eindconclusie van hun onderzoek naar het leven en het werk van Filip De Pillecyn, de bekende schrijver
uit Hamme, een naburige gemeente van Dendermonde. Ze deden dit in de vorm van een adviesrapport gericht aan het gemeentebestuur
van Hamme. Tijdens hun veldonderzoek had de burgemeester van Hamme de leerlingen gevraagd om de conclusies van hun onderzoek
door te spelen aan het gemeentebestuur zodat zij ermee aan de slag kunnen gaan.
Een van vlogs behandelt de herinneringseducatie van een controversiële figuur als Filip De Pillecyn. Enerzijds behoort hij tot
onze literaire canon, maar anderzijds heeft hij een zware rol gespeeld als collaborateur in de 2de Wereldoorlog. De leerlingen
vertrokken van de centrale vraag ‘Hoe moeten we Filip De Pillecyn vandaag herinneren?’. Om tot een genuanceerd antwoord te komen
op deze onderzoeksvraag hebben de leerlingen zich eerst ingelezen in de materie en enkele multimediale bronnen geraadpleegd.
Daarna hebben ze interviews afgenomen van een literair comité, historici, literatuurwetenschappers, journalisten,
erfgoedwetenschappers, lokale inwoners en politici om een multiperspectief beeld te creëren van deze multidimensionele man.
Al deze standpunten en visies werden aan elkaar gepraat door een van de leerlingen die de rol van vlogpresentator op zich nam.
Tom Lanoye roemde de presentatiekunsten van deze leerling en vergeleek hem met de jonge, vurige versie van de alombekende
BRT-journalist Maurice De Wilde. Het mooiste compliment kwam van prof. Koen Aerts, die meewerkte aan o.m. de VRT-serie ‘Kinderen
van de collaboratie’. Hij feliciteerde de leerlingen omdat ze met dit project ‘mee in de voorhoede van de democratie liepen’.
Een afgevaardigde van Toerisme Vlaanderen reikte de leerlingen hun prijs uit, nl. een individueel jaarabonnement op tientallen
musea, (dieren)parken en attracties. Tot slot konden de trotse ouders, grootouders, vrienden en leerkrachten tijdens de receptie
een gesprek aanknopen met o.m. Tom Lanoye en Bruno De Wever over dit unieke project.
Verschillende lokale kranten berichtten de volgende dag over deze bijzondere prestatie.
Het Nieuwsblad
HLN
/// Première dansvoorstelling ‘De Droomreis’
C4Dance is een jonge dansschool die voor het eerst in haar prille bestaan een volledige avondvoorstelling presenteerde in het
Leietheater. De titel van de voorstelling, ‘De Droomreis’, vormt meteen ook de rode draad doorheen de voorstelling. Een jong meisje
gaat slapen en ze droomt dat ze de wereld rondreist. Elke streek die ze bezoekt, wordt weergegeven via een aangepaste dans, van
de Afrikaanse vlakten naar Griekenland, Spanje en Oost-Europa.
De laatste dans, die je hieronder kan bekijken, is een wiegeliedje, waarna het meisje wakker wordt en naar de wereldbol op haar
werktafel rent.
Deze eerste voorstelling van de dansschool kon rekenen op veel bijval en er worden al plannen gemaakt voor een
nieuwe voorstelling volgend jaar. Wellicht het begin van een mooie traditie.
/// 6 MTa wint tweede prijs Geschiedenis Olympiade
Op 16 mei vond het slotevent van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade 2025 plaats in de Trixx Arena Hasselt. Tientallen klassen
uit diverse Vlaamse en Brusselse scholen kwamen daar hun geschiedenisproject voorstellen. Dit jaar namen ook de leerlingen van
het zesde jaar Moderne Talen van het Atheneum Dendermonde deel met een ambitieus dubbelproject. Zij onderzochten zowel de
geschiedenis van het romanpersonage ‘Monsieur Hawarden’ als de beladen geschiedenis van de auteur ervan, nl. streekgenoot
Filip De Pillecyn. Hun volledige onderzoek goten ze in twee uitgebreide vlogs. In Hasselt presenteerden ze hun onderzoeksproject
via affiches, boeken, een trailer en een cahootquiz om de geïnteresseerden hun kennis van het thema te ‘testen’.
Het project viel in de smaak bij zowel het publiek als de jury die de leerlingen bekroonde met de 2de prijs. De jury loofde de
leerlingen met hun grondige, diepgaande en genuanceerde aanpak over een nog steeds netelig thema als collaboratie in de 2de
Wereldoorlog.
De leerlingen keerden trots naar huis terug met een goodie bag. De echte prijsuitreiking zal binnenkort plaats vinden op school
in het bijzijn van enkele prominenten zoals schrijver Tom Lanoye en historicus Bruno De Wever.
Hieronder kan je alvast de trailer van hun project en enkele sfeerfoto's bekijken.
Nu de lente zijn intrede heeft gemaakt en de zomer stilaan aan de einder lonkt, blikken we graag terug
op onze reisreportages ‘Of men & monuments’. In deze zomerreeks belichten we telkens één
reisbestemming. Zoals de titel van de reeks al aangeeft zoomen we telkens in op enerzijds het materiële erfgoed en
anderzijds de couleur locale van de inwoners. Portugal is deze keer onze reisbestemming. Uiteraard passeren de usual
suspects Lisboa, Porto en Coimbra de revue. Maar daarnaast komen ook enkele minder bekende steden en dorpen aan de
beurt. Als toemaatje serveren we een kleine uitstap naar het Spaanse vasteland, meer bepaald het beroemde bedevaartsoord
Santiago De Compostela.
It’s that time of the year! Zo zingen de Jonas Brothers in hun kerstlied ‘Like It’s Christmas’. Jeugdkoor ÜkeHele nam
de handschoen op om dit bekende kerstlied te coveren in een arrangement van Mac Huff. Omdat een a capella versie niet aan
de orde was, heeft het koor o.m. een gitarist, pianist, contrabassist en enkele blazers aan boord gehesen om hen te
voorzien van instrumentale begeleiding.
Na de audio-opnames schreven we een script voor een passende videoclip. Daarin vertellen we het verhaal van de koorleden
die op bezoek komen bij de koorleidster om kerst te vieren. De koorleden maken het gezellig met drank, hapjes en muziek,
terwijl de koorleidster (alias gastvrouw) zich uit de naad werkt om voor iedereen een overheerlijk kerstmaal te bereiden. Maar
helaas loopt niet alles op wieltjes…
/// Filmtrailer of kortfilm?
Een volwaardige film maken in één schooldag is geen sinecure. Zeker niet met leerlingen uit een lagere school
die nog weinig ervaring hebben met het complexe filmproductieproces, van script tot opnames tot eindmontage. Daarom kozen
we ervoor om met hen een filmtrailer te maken voor een imaginaire film. Zo hoefden we niet alle scènes uit de film
te draaien binnen de beperkte tijdsduur.
Het eindresultaat was op verschillende vlakken een verrassing. De trailer, die de aankondiging is van een langspeelfilm die
niet bestaat, heeft eigenlijk min of meer de allure van een quasi volwaardige kortfilm gekregen. De meeste plotelementen
van de film zijn immers al aanwezig in de trailer. Het open einde zorgde er anderzijds voor dat sommige leerlingen zich
afvroegen wanneer de volledige film in de bioscoop te zien zou zijn, hoewel het dus een trailer betrof van een ongemaakte
film! Die verwarring was te verklaren door het feit dat de leerlingen bij het zien van de trailer helemaal waren opgegaan
in de lotgevallen van de personages en wilden weten hoe het nu met hen zou aflopen.
Dansatelier Impuls is de culinaire toer opgegaan met hun laatste dansproductie. De choreografen gebruikten gastronomie als
de rode draad doorheen hun voorstelling. In sommige nummers kwam dit vrij letterlijk terug met bv. enorme kooppotten waarin
kleuters zich schuilhielden en waarop lustig met soeplepels werd getrommeld.
Subtieler ging het er aan toe in een modern dansnummer waarin Jeroen Meeus het volledige recept van zijn klassieke vol-au-vent
uitlegt terwijl de dansers sommige kookhandelingen naadloos integreerden in hun choreografie (zoals het gebruik van een
pepermolen).
In een ander nummer legden de dansers eerder een symbolisch verband tussen de titel van hun productie,Danse à la
carte, en de manier waarop wij doorheen tv-programma’s zappen alsof het een menukaart betreft.
De Leeuwse Dansclub maakte een originele dansvoorstelling rond de Zweedse mindfulnesstraditie ‘Fika’ die ook naar ons land is
overgewaaid.
Het Zweedse begrip ‘Fika’ kan zowel een zelfstandig naamwoord ('koffiepauze') als een werkwoord ('koffiedrinken') zijn. Het
gaat terug op het oude Zweedse woord kaffi ('koffie'), waarvan de twee lettergrepen spelenderwijs werden omgedraaid tot fika.
De 'fika' gaat echter veel verder dan een simpele koffiepauze deluxe waarbij je samen met vrienden, familie of collega’s
koffiedrinkt en er iets zoets bij eet, zoals een kaneelbroodje. Het is een moment van verademing, een kans om de drukte van
de dag te onderbreken en te verbinden met anderen. Het is een ritueel dat de Zweden koesteren als een essentieel onderdeel
van hun dagelijks leven.
De openingsdans die je hieronder kan bekijken, zette alvast de toon. Daarin wisselen momenten van joie de vivre af met
hectische, stresserende momenten uit ons dagelijks leven.
/// Musée Tableau Dansant
Tijdens de voorstelling Musée T.D., wat hier staat voor Tableau Dansant, neemt een museumgids je mee doorheen
een museum met werken uit het oeuvre van zowel bekende als minder bekende schilders. De ‘usual suspects’ met o.a. Breughel
de Jongere, Edgar Degas, René Magritte, Edouard Manet en Vincent Van Gogh werden afgewisseld met verrassende namen
zoals Erik Talboom, Jules Chéret, Willem Patrick Robert, Hilma af Klint en Frans Floris.
Elk schilderij werd geïnterpreteerd en hertaald naar een danschoreografie met aangepaste kostumering. Deze originele
benadering van een dansvoorstelling werd duidelijk erg gesmaakt door het aanwezige publiek.
Hieronder kan je de dansinterpretatie van ‘Stoomboot op zee’ van Romain Steppe en ‘Les Laveuses’ van Paul Gauguin bekijken.
Het begint stilaan een jaarlijkse traditie te worden in het Atheneum van Dendermonde: de Vlaamse campagne van ‘De warmste week’ eind
december wordt in het Atheneum gespreid over een aantal weken in september en oktober. De school organiseert tal van activiteiten voor
het goede doel, zoals een workshop improvisatietheater, een kitchen escape room of een karaoke. De activiteiten worden afgesloten op de
laatste dag vòòr de herfstvakantie met de ‘warmathon’, een loopwedstrijd met alle leerlingen en enkele sportieve leerkrachten.
Hieronder vind je de aftermovie van deze warmste weken.
/// Reisreportage Istrië en Slovenë
Nu de dagen korten en de herfst zijn intrede heeft gedaan in ons land, blikken we graag even terug op een hete zomer. Afgelopen zomer
hebben we immers een reisreportage gedraaid in Kroatië en Slovenië. We maakten beelden van het Kroatische schiereiland
Istrië met steden zoals Porec, Rovinj, Pula, Motovun, en enkele aanpalende Sloveense steden zoals Piran. Kortom de Adriatische kust
op zijn mooist.
/// Dansvoorstelling ‘Kiwi’
Huys Arts organiseert driejaarlijks haar grote dansvoorstelling. Dit jaar was het weer zo ver. In de voorstelling stond het personage
‘Kiwi’ centraal. ‘Kiwi, meteen ook de titel van de voostelling, is een loopvogel. Het bijzondere aan deze vogel is dat die niet kan
vliegen. Tijdens de dansvoorstelling volgen we Kiwi’s vastberaden queeste om te leren vliegen, zoals elke vogel kan. Hij wordt daarbij
geholpen door de talrijke dansers op het toneel. Geniet hieronder even mee.
/// Videoclip ‘Komt in de ronde’
Kinder- en jeugdkoor ÜkeHele bestaat 10 jaar. Om dit jubileum te vieren staan een reeks speciale activiteiten op het programma.
Eén ervan is het maken van een professionele videoclip. Daarvoor hebben de koorleden een oud Vlaams volkslied, ‘Komt in de ronde’,
ter hand genomen en in een modern arrangement gestopt.
Om in de stijl van het volkslied te blijven, zijn we voor de videoclip op zoek gegaan naar een decor dat de sfeer van oude ambachten uitademt. Dat hebben
we gevonden in een lokaal café nabij Hekelgem waar het koor zijn thuishaven heeft. Vandaar de verbastering van Ükelele naar
ÜkeHele in hun koornaam. Ükelele wordt trouwens uit het Hawaïaans als ‘rondspringende vlo’ vertaald, toepasselijk voor dit
koor dat zich niet beperkt tot statisch zingen, zoals je kan zien in de videoclip.
/// Showcase dansvoorstelling
Naar jaarlijkse gewoonte presenteerde dansgroep ShaMoDo It! haar Showcase in de paasvakantie. Meer dan 40 choreografieën passeerden de
revue tijdens de voorstelling. Verschillende dansstijlen, zoals klassiek ballet, hiphop, tapdans, moderne dans, musical en twirling, kwamen
aan bod. We maakten een introductiefilmpje dat je hieronder kan bekijken, samen met enkele dansnummers.
/// Musical ‘Alice in Wonderland’
Op 25 februari ging de musical ‘Alice in Wonderland’, gebracht door het West-Vlaamse Jeugdkoor Bosmolens, in première. Het werd een groot
spektakelstuk met kleurrijke, originele kostumering en decorstukken, allemaal vervaardigd door de koorleden en medewerkers zelf. De
zangstukken en de muzikale begeleiding werden live uitgevoerd. Een heel geslaagde première, zoals je hieronder zelf kan zien.
Na een verplichte coronapauze van 3 jaar konden de dansers van Dance O’ Mania eindelijk hun voorstelling ‘Dancing Through Time’ brengen voor
een enthousiast publiek. Ze kozen ervoor om hun dansnummers op te hangen aan enkele sleutelmomenten in de geschiedenis van de mensheid zoals
de maanlanding en de burgerrechtenbeweging in de VS met Martin Luther King. Naast een integrale multicameracaptatie van de show, maakten we
ook een teaser van deze spetterende voorstelling, inclusief sfeerbeelden achter de schermen.
/// Jubileumshow ‘The Greatest Showman’
Dansschool Easy Moving wilde haar 30-jarig bestaan niet ongemerkt voorbij laten gaan. Al vòòr de coronacrisis had ze de plannen
opgevat om ooit de musical ‘The Greatest Showman’ op te voeren. Dit jubileumjaar was hiervoor de ideale gelegenheid. De dansers brachten maar
liefst 6 voorstellingen op de planken, verdeeld over 3 leeftijdscategorieën, nl. Kidz, Teenz en Volwassenen. Behoorlijk ambitieus, maar
uiteindelijk viel alles op zijn pootjes dankzij de vele helpende handen.
/// Dubbelvoorstelling Ballet
In haar nieuwste productie voerde Dansstudio Dejonghe een dubbelvoorstelling ballet op. In het eerste deel, En Garde, brachten de
dansers allerlei wonderlijke figuren uit verschillende sprookjes tot leven, mét een twist. In dit sprookjesbos is immers niets wat het
lijkt. Het tweede deel, Silent Friend, vertelt een filosofisch verhaal over de betekenis van bomen in onze wereld. De originele
muziekkeuze, de prachtige kostumering en de mooie danschoreografieën maakten dit tweeluik helemaal af. Het publiek genoot van een avond
vol magie en verwondering.
/// Recital ‘Walk of Fame’
De dansers van Aurora Dans en Gym gaven het beste van zichzelf tijdens hun recital ‘Walk of Fame’. De rode draad doorheen deze spetterende
show waren films uit zowel het recente verleden als uit de oude doos, zoals Grease, Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain, The Lion King,
The Matrix, Footloose, Jailhouse Rock, Flashdance en vele andere. De zaal werd evenwel helemaal stil bij ‘De film van Marleen’, een
eerbetoon van de oud-leerlingen aan de onlangs overleden bezielster van de dansclub.
/// 4 WEWI-SPWE wint filmwedstrijd Unia
Het Atheneum van Dendermonde nam met 2 klassen deel aan de jaarlijkse filmwedstrijd die wordt uitgeschreven door Unia, het federaal gelijke
kansencentrum. De opdracht dit jaar luidde als volgt: maak een video van max. 1 minuut waarin je stelling neemt tegen homohaat en waarin
je gelijke kansen promoot. Unia werkte 3 subthema’s rond dit onderwerp uit om de leerlingen op weg te helpen: pesten, onaangepast
taalgebruik en de druk om uit de kast te komen.
Twee klassen van het 4de jaar KAD namen de handschoen op. De klas 4 WEWIA maakte pseudo straatinterviews die aantonen hoe uitgebreid
het vocabularium is om mensen uit de LGTBQIA+ gemeenschap te kwetsen. De leerlingen van de klas 4 WEWIB-SPWE gooiden het over een andere boeg
en maakten een video waarin ze een absurde link leggen tussen de covidepidemie en de seksuele voorkeur.
Die laatste video ging aan de haal met de hoofdprijs. De jury loofde de video omdat de leerlingen erin geslaagd waren om een zwaar
thema op een lichtvoetige én confronterende manier weer te geven. De video zet de kijkers aan tot nadenken over de manier waarop we, met
de beste bedoelingen, omgaan met mensen uit de LGBTQIA+ gemeenschap.
/// 50 jaar Lemmensinstituut
Op 22 en 23 april vierde de afdeling kunsthumaniora van het Lemmensinstituut haar 50 jarig bestaan. Naar aanleiding van dit jubileum
creëerden de leerlingen en leerkrachten een wervelende, poëtische voorstelling, met de toepasselijke titel ‘Jubilemmens’, waar
verschillende kunstdisciplines naadloos in elkaar verweven werden. Instrumentale muziek, zang, dans, woord en circus wisselden elkaar mooi
af. Tussendoor kwamen verschillende betrokkenen getuigen over hun persoonlijke ervaringen met de school in de afgelopen 50 jaar.
In de video’s hieronder kan je de unieke combinatie van live gebrachte klassieke muziek, circus en dans bekijken.
/// Filmgedichten tijdens poëzieweek
Traditioneel vindt de jaarlijkse poëzieweek plaats in de 2de helft van januari. Naar aanleiding hiervan trokken de leerlingen van het
4de jaar KAD naar de plaatselijke bibliotheek om er te werken aan filmgedichten. De locatie was niet lukraak gekozen, want de
leerlingen kregen een gedicht voorgeschoteld van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges. Deze auteur was niet alleen de
schrijver van magisch-realistische boeken, maar ook de bibliothecaris van de Argentijnse Nationale Bibliotheek gedurende lange tijd.
Bijzonder aan Borges is ook het feit dat deze boekenwurm blind werd vanaf zijn 40ste, waardoor hij o.m. zijn schrijfsels moest
dicteren aan zijn assistent.
De leerlingen zijn de uitdaging aangegaan om een van zijn verzen, Gedicht van de gaven, te vertalen naar beeld en klank. Hieronder
kan je zien dat ze daarin met verve geslaagd zijn.
/// Dansvoorstelling ‘Eternity’
Dat het geen eenvoudige tijden zijn voor de cultuursector is een understatement. Voorstellingen worden met een bang hartje voorbereid om
daarna soms toch geannuleerd te zien, of verplaatst in het beste geval. Zo verging het ook bijna met ‘Eternity’, de dansvoorstelling van
dansschool Easymoving. De organisatoren zijn er echter wonderwel in geslaagd om tussen 2 covidgolven in hun voorstelling te spelen,
weliswaar rekening houdend met heel wat covidbeperkingen.
Tijdens de voorstelling konden we een gastoptreden van de Mini Droids bewonderen. Deze 4 jongens wonnen onlangs Belgium’s got talent,
waar ze o.m. onderstaand nummer brachten. Ook danser-acteur Malik kwam langs. De dansleraar bij Easymoving én de winnaar van So You Think You Can
Dance 2015 bracht met zijn maats een spetterend dansnummer.
/// Promotiefilm Elektromechanische Technieken en Elektriciteit
Filmeducatie.be maakte in opdracht van het KTA da Vinci in Edegem een promotiefilm over de studierichting Elektromechanische Technieken
en Elektriciteit.
Voor de ontwikkeling van de promotiefilm kozen we 2 rode draden. De eerste leidraad is de figuur van Leonardo da Vinci als kunstenaar,
denker en doener. Deze inspirerende wetenschapper-ambachtsman-kunstenaar weerspiegelt perfect de visie van de school. Zowel theorie
als praktijk zijn immers onontbeerlijk om te komen tot een ‘kunstig’ resultaat. Dit vereist een geïntegreerde aanpak voor de leerlingen,
aangedreven door een complementair lerarenteam.
Daarnaast kozen we het bouwen van een elektrische motorfiets als een concreet voorbeeld van de implementering van deze visie op leerlingen
en leerkrachten.
Het volledige resultaat hiervan kan je in deze video bekijken.
/// Boektrailer ‘Het Grote Werk’
‘Het Grote werk’ is een boek dat zich moeilijk laat catalogeren onder 1 genre. Soms neemt het de gedaante aan van een reisverhaal, soms van
een collectie boekrecensies en soms van een brievenroman. In zijn geheel biedt het een intrigerende totaalanalyse van de tijd waarin we nu leven.
De achterflap vat het boek misschien nog het best samen:
Vijftien jaar lang schrijft een vriend brieven aan een ander. Hij onderneemt een reis om zijn onmacht te bemeesteren. De brieven zijn
een onderdompeling. Ze onderzoeken hoe wij, mensen, ons verhouden tot de systemen die ons boven het hoofd zijn gegroeid — markt, media,
technologie. Ze brengen ons godskijken bij de tijd. 'Het Grote Werk' is een kaart voor een snel veranderende wereld. Een boek om mee te
leven.
Filmeducatie.be maakte een boektrailer bij dit unieke ideeënboek. Meer informatie, met o.m. boekfragmenten, vind je op
deze website.
Het boek is verkrijgbaar in verschillende boekhandels zoals Passa Porta in Brussel.
/// Infovideo eerste graad SO
In deze tijd van het jaar bereiden tal van scholen hun infodag voor. In normale omstandigheden zetten ze op de dag zelf hun
schooldeuren wagenwijd open. Directies, leerkrachten en (oud)leerlingen zijn dan druk in de weer om de bezoekers wegwijs te maken in
zowel hun schoolgebouw als in hun educatieve aanbod. Helaas mogen ouders en andere externen de schooldomeinen (nog) niet betreden
om bekende redenen. Daarom doen verschillende scholen een beroep op onze videoservice om een infovideo te maken over hun school. De
infovideo is veelal bedoeld als een korte, aantrekkelijke teaser, niet als een in-depth reportage. Hieronder kan je een van deze
infovideo’s bekijken.