/// Huldiging laureaten Geschiedenis Olympiade  
			
			
			
				
				
				
				Op 16 mei jl. kwamen de leerlingen van 6 Moderne Talen Atheneum Dendermonde in de Trixx Arena Hasselt al te weten dat ze de 2de 
				laureaat werden van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade. De officiële prijsuitreiking volgde op 24 juni in hun school. Daarvoor 
				kwamen o.m. de bezieler van de VGO, Naïma Lafrarchi, schrijver Tom Lanoye en historicus Bruno De Wever langs om de leerlingen 
				persoonlijk te feliciteren.  
				
				Daarnaast kwamen er via videoboodschappen felicitaties van minister-president Matthias Diependaele en burgemeester van Hamme, 
				Lotte Peeters.  
				
				In zijn speech benadrukte Tom Lanoye de kwaliteit van het project en van het product dat daaruit gevolgd is, nl. 2 
				literair-historische vlogs die ‘niet zouden misstaan op Canvas en Ketnet’. Hij riep op om dit materiaal te gebruiken in de lessen.  
				
				
				
				
				Prof. Bruno De wever was onder de indruk van het orgelpunt dat de leerlingen plaatsen tijdens deze prijsuitreiking. Ze 
				presenteerden immers hun eindconclusie van hun onderzoek naar het leven en het werk van Filip De Pillecyn, de bekende schrijver 
				uit Hamme, een naburige gemeente van Dendermonde. Ze deden dit in de vorm van een adviesrapport gericht aan het gemeentebestuur 
				van Hamme. Tijdens hun veldonderzoek had de burgemeester van Hamme de leerlingen gevraagd om de conclusies van hun onderzoek 
				door te spelen aan het gemeentebestuur zodat zij ermee aan de slag kunnen gaan.
				
				
				
				
				
				Een van vlogs behandelt de herinneringseducatie van een controversiële figuur als Filip De Pillecyn. Enerzijds behoort hij tot 
				onze literaire canon, maar anderzijds heeft hij een zware rol gespeeld als collaborateur in de 2de Wereldoorlog.  De leerlingen 
				vertrokken van de centrale vraag ‘Hoe moeten we Filip De Pillecyn vandaag herinneren?’. Om tot een genuanceerd antwoord te komen 
				op deze onderzoeksvraag hebben de leerlingen zich eerst ingelezen in de materie en enkele multimediale bronnen geraadpleegd. 
				Daarna hebben ze interviews afgenomen van een literair comité, historici, literatuurwetenschappers, journalisten, 
				erfgoedwetenschappers, lokale inwoners en politici om een multiperspectief beeld te creëren van deze multidimensionele man. 
				
				
				
				
				
				Al deze standpunten en visies werden aan elkaar gepraat door een van de leerlingen die de rol van vlogpresentator op zich nam. 
				Tom Lanoye roemde de presentatiekunsten van deze leerling en vergeleek hem met de jonge, vurige versie van de alombekende 
				BRT-journalist Maurice De Wilde. Het mooiste compliment kwam van prof. Koen Aerts, die meewerkte aan o.m. de VRT-serie ‘Kinderen 
				van de collaboratie’. Hij feliciteerde de leerlingen omdat ze met dit project ‘mee in de voorhoede van de democratie liepen’. 
				
				
				
				
				
				Een afgevaardigde van Toerisme Vlaanderen reikte de leerlingen hun prijs uit, nl. een individueel jaarabonnement op tientallen 
				musea, (dieren)parken en attracties. Tot slot konden de trotse ouders, grootouders, vrienden en leerkrachten tijdens de receptie 
				een gesprek aanknopen met o.m. Tom Lanoye en Bruno De Wever over dit unieke project. 
				
				Verschillende lokale kranten berichtten de volgende dag over deze bijzondere prestatie.
				
				Het Nieuwsblad
				
				HLN
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				  
	 
				
				
		
			
		
		
			
					/// Première dansvoorstelling ‘De Droomreis’  
			
			
			
				
				C4Dance is een jonge dansschool die voor het eerst in haar prille bestaan een volledige avondvoorstelling presenteerde in het 
				Leietheater. De titel van de voorstelling, ‘De Droomreis’, vormt meteen ook de rode draad doorheen de voorstelling. Een jong meisje 
				gaat slapen en ze droomt dat ze de wereld rondreist. Elke streek die ze bezoekt, wordt weergegeven via een aangepaste dans, van 
				de Afrikaanse vlakten naar Griekenland, Spanje en Oost-Europa. 
				
				De laatste dans, die je hieronder kan bekijken, is een wiegeliedje, waarna het meisje wakker wordt en naar de wereldbol op haar 
				werktafel rent. 
				
				Deze eerste voorstelling van de dansschool kon rekenen op veel bijval en er worden al plannen gemaakt voor een 
				nieuwe voorstelling volgend jaar. Wellicht het begin van een mooie traditie. 
 
				   				      
     
 
				
				  
		
			
		
		
			
					/// 6 MTa wint tweede prijs Geschiedenis Olympiade  
			
			
			
				
				
				
				Op 16 mei vond het slotevent van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade 2025 plaats in de Trixx Arena Hasselt. Tientallen klassen 
				uit diverse Vlaamse en Brusselse scholen kwamen daar hun geschiedenisproject voorstellen. Dit jaar namen ook de leerlingen van 
				het zesde jaar Moderne Talen van het Atheneum Dendermonde deel met een ambitieus dubbelproject. Zij onderzochten zowel de 
				geschiedenis van het romanpersonage ‘Monsieur Hawarden’ als de beladen geschiedenis van de auteur ervan, nl. streekgenoot 
				Filip De Pillecyn. Hun volledige onderzoek goten ze in twee uitgebreide vlogs. In Hasselt presenteerden ze hun onderzoeksproject 
				via affiches, boeken, een trailer en een cahootquiz om de geïnteresseerden hun kennis van het thema te ‘testen’. 
				
				Het project viel in de smaak bij zowel het publiek als de jury die de leerlingen bekroonde met de 2de prijs. De jury loofde de 
				leerlingen met hun grondige, diepgaande en genuanceerde aanpak over een nog steeds netelig thema als collaboratie in de 2de 
				Wereldoorlog. 
				
				De leerlingen keerden trots naar huis terug met een goodie bag. De echte prijsuitreiking zal binnenkort plaats vinden op school 
				in het bijzijn van enkele prominenten zoals schrijver Tom Lanoye en historicus Bruno De Wever. 
				
				Hieronder kan je alvast de trailer van hun project en enkele sfeerfoto's bekijken. 
				
				
  
				
				
				
				
				
				
				
				
     
 
				
				
		
			
		
		
			
			
			
				
				Nu de lente zijn intrede heeft gemaakt en de zomer stilaan aan de einder lonkt, blikken we graag terug 
				op onze reisreportages ‘Of men & monuments’. In deze zomerreeks belichten we telkens één 
				reisbestemming. Zoals de titel van de reeks al aangeeft zoomen we telkens in op enerzijds het materiële erfgoed en 
				anderzijds de couleur locale van de inwoners. Portugal is deze keer onze reisbestemming. Uiteraard passeren de usual 
				suspects Lisboa, Porto en Coimbra de revue. Maar daarnaast komen ook enkele minder bekende steden en dorpen aan de 
				beurt. Als toemaatje  serveren we een kleine uitstap naar het Spaanse vasteland, meer bepaald het beroemde bedevaartsoord 
				Santiago De Compostela. 
				   				      
     
 
				
				  
		
			
		
		
			
			
			
				
				It’s that time of the year! Zo zingen de Jonas Brothers in hun kerstlied ‘Like It’s Christmas’. Jeugdkoor ÜkeHele nam 
				de handschoen op om dit bekende kerstlied te coveren in een arrangement van Mac Huff. Omdat een a capella versie niet aan 
				de orde was, heeft het koor o.m. een gitarist, pianist, contrabassist en enkele blazers aan boord gehesen om hen te 
				voorzien van instrumentale begeleiding.
				
				
				Na de audio-opnames schreven we een script voor een passende videoclip. Daarin vertellen we het verhaal van de koorleden 
				die op bezoek komen bij de koorleidster om kerst te vieren. De koorleden maken het gezellig met drank, hapjes en muziek, 
				terwijl de koorleidster (alias gastvrouw) zich uit de naad werkt om voor iedereen een overheerlijk kerstmaal te bereiden. Maar 
				helaas loopt niet alles op wieltjes… 
    				      
     
 
				
				  
		
			
		
		
			
					/// Filmtrailer of kortfilm?  
			
			
			
				
				Een volwaardige film maken in één schooldag is geen sinecure. Zeker niet met leerlingen uit een lagere school 
				die nog weinig ervaring hebben met het complexe filmproductieproces, van script tot opnames tot eindmontage. Daarom kozen 
				we ervoor om met hen een filmtrailer te maken voor een imaginaire film. Zo hoefden we niet alle scènes uit de film 
				te draaien binnen de beperkte tijdsduur.  
				
				Het eindresultaat was op verschillende vlakken een verrassing. De trailer, die de aankondiging is van een langspeelfilm die 
				niet bestaat, heeft eigenlijk min of meer de allure van een quasi volwaardige kortfilm gekregen. De meeste plotelementen 
				van de film zijn immers al aanwezig in de trailer. Het open einde zorgde er anderzijds voor dat sommige leerlingen zich 
				afvroegen wanneer de volledige film in de bioscoop te zien zou zijn, hoewel het dus een trailer betrof van een ongemaakte 
				film! Die verwarring was te verklaren door het feit dat de leerlingen bij het zien van de trailer helemaal waren opgegaan 
				in de lotgevallen van de personages en wilden weten hoe het nu met hen zou aflopen.